FANDOM

Пе-8
ТБ-7 01
Пе-8, ТБ-7 і АНТ-42
ТБ-7 02
Призначення Важкий (стратегічний) бомбардувальник

Пе-8 (інші позначення ТБ-7 і АНТ-42) — радянський чотиримоторний важкий бомбардувальник дальньої дії (іноді класифікується, як стратегічний) періоду Другої світової війни. Протягом всієї Другої світової війни Пе-8 був єдиним сучасним бомбардувальником свого класу, що були в розпорядженні ВПС СРСР. Використовувався в основному для стратегічних бомбардувань тилів супротивника (зокрема, Пе-8 бомбили Берлін, Кенігсберг, Данциг, Хельсінкі).

Історія, описРедагувати

У травні 1942 року Пе-8 (висотна модифікація з п'ятим двигуном-компресором всередині корпусу літака) під командуванням майора Енделя Пуусеппа здійснив трансатлантичний переліт, доставивши наркома закордонних справ В'ячеслава Молотова на переговори з Підмосков'я до Вашингтона через лінію фронту і територію, зайняту німецькими військами, з проміжними посадками в Шотландії, Ісландії і Канаді. 12 червня 1942 унікальна історична місія благополучно завершилася на центральному аеродромі Москви

ФюзеляжРедагувати

Конструктивно ТБ-7 [1] (Пе-8) являв собою суцільнометалевий чотиримоторний среднеплан з гладкою обшивкою. Планер літака був виконаний розбірним. Крило складалося з центроплану і відокремлених консолей. Середня частина фюзеляжу і центроплан виконувалися, як єдине ціле.

Розміри і конструкція літака не змінювалися за час його існування. Розмах крила становив 39,01 м, площа його 188,68 кв.м, довжина літака 23,59 м, площа горизонтального оперення 29,28 кв.м, вертикального 11,30 кв.м. Шасі з двохстієчний амортизацією, що прибирається в мотогондоли рухом назад, колеса 1600 * 500 мм, хвостове 700 * 300 мм, неприбиране. Пізніше основні колеса були замінені на 1660×585 мм і хвостове на 770×330 мм.

Зверху носової частини знаходилися кабіни екіпажу, знизу — радиста і механіків, під підлогою механіків розташовувався бомбоотсек для освітлювальних бомб. Під великої вантажний палубою центроплана розташовувався основний бомбоотсек. Вантажна палуба могла бути використана для перевезення пасажирів або вантажів. У носовій частині фюзеляжу встановлювалася обертається кулеметна вежа. Установки оборонного озброєння розташовувалися також дві в стрілецьких установках за двома центральними мотогондолами, в кормі й у фюзеляжі за заднім лонжероном крила. У кабіні пілотів їх місця розташовані одне за іншим і закриті довгастим ліхтарем, трохи зрушеним до лівого борту.

Літак мав часткове бронювання, яке складалося з двох 9-мм бронеспінок сидінь льотчиків і невеликих бронедеталей тієї ж товщини для захисту штурмана і стрільців у мотогондолах.

Силова установкаРедагувати

В якості силової установки на більшості літаків використовувалися чотири V-подібних 12-циліндрових карбюраторних двигуни рідинного охолодження АМ-35А по 1200 к.с. кожен.

Літаки різних серій могли різнитися типом силової установки. На перших серійних літаках АМ-34ФРНВ, потім перейшли на АМ-35 (на яких планувалося встановити турбокомпресори, що, правда, не було зроблено). Пізніше встановлювалися двигуни АМ-35А, дизельні М-30 (згодом замінені на АМ-35А), М-82ФН і дизельні АЧ-30Б. У поодиноких випадках використовувалися двигуни М-105 і АШ-82ФН (1946 р).

Цікаво, що спочатку літак мав п'ять двигунів: п'ятий розміщувався на фюзеляжі і приводив у дію компресор, що нагнітає повітря в двигуни маршової групи. Таким чином вирішувалася проблема підвищення висотності літака.

Також мали місце спроби застосування дизельних авіадвигунів М-40 конструкції А. Д. Чаромского. Двигуни мали потужність 1000 к.с. і оснащувалися гвинтами ВИШ-24. Однак робота двигунів була незадовільною — час від часу вони несподівано зупинялися на висоті через те, що регулювання подачі палива робилася льотчиком вручну по обертах двигунів. Це призводило до зупинки турбокомпресорів і двигунів, а запустити їх можна було тільки на малій висоті близько 1500 м. Пізніше замість М-40 були випущені допрацьовані дизелі АЧ-30Б, у яких був поставлений відцентровий нагнітач (ЦН). АЧ-30Б встановлювалися на ряді ТБ-7 пізніх серій, а літаки, які при випуску двигуни М-40, згодом були переоснащені двигунами АМ-35А.

Радіатори встановлювалися в мотогондолах середніх двигунів, за одним загальним на два двигуни з одного боку.

Паливна система включала 19 бензобаків, розташованих у фюзеляжі, центроплані та крилі. У міру витрачання палива, баки заповнювалися нейтральним газом, які надходили з вихлопного колектора. Баки зварні з АМц, протектировані порівняно тонким шаром гуми.

З бомбовим навантаженням 2000 кг, при повній заправці паливом максимальна дальність польоту Пе-8 становила:

  • З двигунами АМ-35А — 3600 км,
  • З М-40 або М-30 — 5460 км,
  • З М-82 — 5800 км.

В особливих випадках дальність польоту могла бути і більшою. Наприклад, для організації перельоту Молотова до Англії і США в 1942 році (див. нижче), на літак були встановлені додаткові баки і кисневі балони.

ОзброєнняРедагувати

Бомбардувальне озброєнняРедагувати

Як правило, для бомбометання застосовувалися бомби ФАБ −250 і ФАБ −500 (250 і 500 кг відповідно). Також використовувалися ФАБ −1000 і ФАБ −2000 (1000 кг і 2000 кг відповідно), однак з цими бомбами періодично виникали проблеми — механізм не спрацьовував, і доводилося звільняти замок скидача вручну. Максимальне бомбове навантаження Пе-8 становило 4000 кг, однак навіть у перевантаженому стані літак не втрачав своїх основних показників. Це дозволило у 1943 році розробити спеціально для цього бомбардувальника 5000-кілограмову бомбу ФАБ −5000. При цьому бомба не поміщалася в бомбовий відсік повністю, тому літаки, споряджені ФАБ-5000, літали з відкритими стулками бомболюків.

Оборонне озброєнняРедагувати

Пе-8 володів потужним оборонним озброєнням, яке складалося з двох 20-мм гармат ШВАК, розміщених у двох точках (зверху фюзеляжу і в кормі машини), двох великокаліберних 12,7-мм кулеметів УБТ, розміщених в задніх частинах поддвігательних гондол, і двох 7,62-мм кулеметів ШКАС, встановлених в точці на носі машини. Укупі з великою висотністю, настільки значне оборонне озброєння дозволяло екіпажам Пе-8 виконувати польоти без винищувального прикриття.

Виноски Редагувати

  1. ТБ — рос. Важкий Бомбардувальник (Тяжельій бомбардировщик)