FANDOM

Messerschmitt Bf 109 (також Me.109) — німецький винищувач часів Другої світової війни, який спроектували Вільгельм Мессершмітт та Роберта Луссер протягом першої половини 1930-их.

Me.109
RUSE ME109
Messerschmitt Bf 109
Me.109
Підпис У грі
Bf109F-4 Г.Й.Марселя

Літак німецького аса Г.Й.Марселя
Місце розробки, випуску Злітне поле
Призначення Знищення ворожих повітряних засобів
Швидкість 630 км/год
Озброєння Малокаліберні кулемети
Радіус обстрілу Повітряних цілей 35м(наземні цілі 75 м)
Модифікації Me.262
Країни-експлуатанти Німеччина
Бойове застосування Винищувач
Роки експлуатації 1939+
Ціна покращення 50 доларів

Опис прототипаРедагувати

Це був один з перших справжніх винищувачів того часу. В ньому присутні такі елементи як повністю металічна рама-монокок, закрита кабіна, затяжне шасі, силовий агрегат — перевернутий 12-ти циліндровий V-подібний авіаційний двигун, що мав водяне охолодження. Перші 109 з'явились протягом громадянської війни в Іспанії і були у використанні аж до початку ери реактивних літаків на кінець Другої Світової, протягом цього часу вони були кістяком винищувачів ВПС Німеччини. З кінця 1941 року Bf 109 був отримав доповнення Focke-Wulf Fw.190.

Спочатку задуманий як перехоплювач, пізніші моделі були розвинуті, щоб виконувати різноманітні завдання: супровід бомбардувальників, винищувач-бомбардувальник, денний, нічний всепогодний винищувач, для атаки по наземним цілям та для повітряної розвідки.

Він постачався і був у використанні в кількох країнах протягом Другої Світової, а також використовувався в деяких країнах багато років після війни. Bf 109 — винищувач, який виробили у найбільших кількостях протягом Другої Світової, 33984 штук до липня 1945.

Bf 109 пілотували три найкращі німецькі аси часів Другої Світової, що разом здобули 928 перемог в складі Jagdgeschwader 52, яка воювала переважно на Східному фронті, на цьому ж літаку літав найкращий німецький ас в Північно-Африканській кампанії — Ганс-Йоахім Марсель. Також на ньому літали кілька інших успішних асів серед німецьких союзників, зокрема Фінляндії, включно з найуспішнішим не-німецьким асом Ілмарі Юутілайненом, пілоти Румунії, Хорватії, Словаччини та Угорщини. Завдяки постійному розвитку Bf 109 залишався конкурентноспроможним з останніми розробками винищувачів Союзників аж до кінця війни.

Застосування прототипаРедагувати

Перші Bf 109A-і використовувались під час Іспанської громадянської війни. З вересня 1939 року Bf 109 став головним винищувачем Luftwaffe під час Другої Світової, замінив винищувачі-біплани і був головним інструментом здобуття переваги в небі силами Вермахту протягом Бліцкригу.

Під час Битви за БританіюРедагувати

Цей літак змушений був грати роль винищувача ескорту,— роль, для якої він не був початково задуманий; а також широко використовувся як винищувач-бомбардувальник, і для повітряної фото-розвідки. Незважаючи на суперечливі результати в Британії, відбулось впровадження вдосконаленого Bf 109F в широкий бойовий вжиток на весну 1941 року, літак знову довів, що може бути ефективним винищувачем протягом вторгнення в Югославію, під час Критської операції, операції Барбаросса, під час вторгнення в СРСР та протягом облоги Мальти.

На Східному фронті та інших фронтахРедагувати

До червня 1941 року в рамках підготовки до операції «Барбаросса» на радянсько-німецькому кордоні було зосереджено понад однієї тисячі винищувачів Bf-109», з них - 40% новітніх модифікацій Bf-109F.

Після успішного першого удару «Фрідріхи» забезпечували панування в повітрі, беручи участь в повітряних боях, тоді як Bf.109Е все частіше використовувалися в якості винищувачів-бомбардувальників. Протягом першого етапу боїв на Східному фронті у 1941-1942 роках «мессершмітт» продемонстрував явну перевагу над основними типами радянських винищувачів, особливо — над застарілими І-15 і І-153, а також прославиленими в небі Іспанії І-16. Сучасна аеродинамічна схема Bf-109, поєднання потужного двигуна водяного охолодження і високого питомого навантаження на крило давала німецькому винищувачу безліч шансів добитися перемоги в бою з легкими, маневреними, але аеродинамічно менш досконалими супротивниками. Перевага в горизонтальній швидкості доповнювалося здатністю німецької машини набирати більшу швидкість в пікіруванні - до 700 км/год і вище (фактично, швидкість обмежувалася лише міцністю конструкції і керованістю, що різко падала на високих швидкостях), а також здатністю зберігати набрану швидкість при переході в горизонтальний політ і набір висоти. Його радянські опоненти були позбавлені таких можливостей, тому тактикою пілотів Bf-109 в бою з І-16 і біпланами стала атака з перевищення, і подальший ухід «гіркою» вгору. В таких умовах у радянських пілотів не було шансів ні наздогнати Bf-109, ні нав'язати йому свою манеру бою: фактично, їм доводилося тільки оборонятися.

На «собаче звалище» на горизонталях, де радянські літаки мали явну перевагу, пілоти Bf-109 просто не йшли, зводячи бій до послідовності пікірувань, обстрілу цілі і відходів вгору із зайняттям позиції для подальшої атаки. Єдиним тактичним прийомом, на який доводилося розраховувати пілотам «віслюків», була лобова атака. Якщо вони помічали, що йде в атаку з перевищення «мессер», то намагалися негайно розгорнутися назустріч, використовуючи хорошу горизонтальну маневреність своїх літаків.

З початком Великої Вітчизняної війни радянські винищувачі Як, ЛаГГ і МіГ стали нести в боях з Bf-109 великі втрати. На результатах повітряних сутичок позначалися технічні проблеми радянських машин, пов'язані з «недоведенітю» їх багато в чому ще «сирих» конструкцій. Серійні «Яки», «ЛаГГи» і «МіГи» у порівнянні з дослідними зразками мали більшу вагу, поступалися в швидкості і швидкопідйомності, надійність їх агрегатів і систем, а також їх якість збірки і обробки найчастіше були незадовільними.

Крім того, до моменту нападу на СРСР основним типом винищувачів люфтваффе вже вважався Bf-109F з більш потужним мотором і поліпшеною аеродинамікою. Все це, в поєднанні з катастрофічними для СРСР результатами наземних операцій, загальною втратою ініціативи, важким становищем евакуйованої на схід промисловості, і особливо - у зв'язку з найгострішим браком часу і ресурсів для навчання кваліфікованих пілотів, поставило радянські ВПС у вкрай невигідне становище порівняно з люфтваффе. Крім того позначалася обстановка з погано підготовленими кадрами. На початку війни кожен сьомий радянський льотчик гинув при першому бойовому вильоті. З самого початку кампанії на сході пілоти Bf-109 здобули перевагу в повітрі і утримували його в 1941-1942 роках.

Ситуація почала змінюватися з кінця 1942 року, коли пілоти Bf-109 зустрілися з удосконаленими типами радянських винищувачів: Ла-5, Як-7Б, Як-9, модифікованими Як-1, а також поставленими союзниками по ленд-лізу «Аерокобрами». Їх зрослі характеристики і якість виготовлення дозволяли успішно боротися з Bf-109 на основних бойових висотах (з-за особливостей завдань, що стояли перед німецькою і радянською авиациями, повітряні бої на Сході йшли, в основному, на малих висотах - до 4000 м, хоча бували і виключення). Отримавши заднього стрілка, штурмовик Іл-2 став ще більш важкою і небезпечною ціллю — для боротьби з ними деякий час активно використовувалися трьохгарматні модифікації «Мессершмітта», проте через деякий час від них довелося в основному відмовитися, оскільки при підвісці додаткового озброєння характеристики Bf-109 помітно падали, що вже не могло ігноруватися у зв'язку із зростанням загрози з боку радянських винищувачів. Як правило, трьохгарматні машини пілотували лише найбільш досвідчені пілоти.

Кубанський повітряний бійРедагувати

Кубанський повітряний бій ознаменував початок кінця неподільної переваги люфтваффе, а Курська битва, що послідувала за ним, підтвердила перелом у ході повітряної війни. Епоха односторонньої технічної і тактичної переваги Німеччини закінчилася.

Літаки серії «Як» до висоти 4000 м билися з Bf-109 на рівних: на думку одного з провідних німецьких асів, Герхарда Баркхорна (301 перемога), з усіх винищувачів союзників самим небезпечним супротивником на малих висотах був Як-9. Ла-5, особливо - модифікацій «Ф» і «ФН», продемонстрував здатність на рівних битися з Bf-109 до висоти 6-7 тисяч метрів. Тим не менш аж до 1945 року досвідчені німецькі пілоти (яких, правда, до кінця війни ставало все менше і менше) на Bf-109 модифікацій «G» і «К» могли успішно вести бій з будь-якими типами радянських винищувачів, включаючи найбільш досконалі Ла-7 і Як-3. У той же час середньому пілотові, і особливо початківцю Bf-109 було складно скористатися його перевагами, тоді як недоліки літака (в першу чергу - зросла вага, що вдарила на керованості і маневреності) ставили його у складне становище в бою з не менш швидкісними, але більш маневреними супротивниками. У цілому, до середини 1944 року Bf-109 став поступатися своїм основним опонентам на радянсько-німецькому фронті, залишаючись, тим не менш, грізною зброєю, якщо за його штурвалом сидів досвідчений пілот.

Загальний висновок по Східному фронтуРедагувати

Протягом усієї війни Bf-109 був основним типом німецького винищувача на радянсько-німецькому фронті, і виніс на собі всю тяжкість повітряних битв. Серед радянських льотчиків «мессер» заслужив репутацію найбільш небезпечного повітряного противника, вигравши пальму першості у іншого основного винищувачі люфтваффе - Фокке-Вульф FW-190, який, при всіх своїх позитивних якостях, виявився менш пристосованим для ведення характерних для Східного фронту маневрених повітряних боїв на малих висотах, в силу своєї великої ваги і високого питомого навантаження на крило.

Bf-109 стояв на озброєнні JG52 - винищувальної ескадри люфтваффе, в якій служили Хартманн, Баркхорн, Ралль та інші відомі аси Східного фронту.

В 1942 році його почали частково заміняти на новий німецький винищувач Fw 190 в східній Європі, але він продовжував виконувати різноманітні завдання на Східному фронті та при Обороні Рейху, так само на Середземноморському театрі бойових дій в складі корпусу «Африка» Ервіна Роммеля. Його постачали частині союзників Німеччини, включно з Фінляндією, Угорщиною, Румунією, Болгарією, Хорватією, Словакією.

Пілотам літака Bf 109 приписують найбільше повітряних перемог, ніж будь-якому іншому. Вважається, що 105 пілотів Bf 109 збили 100 чи більше ворожих літаків. Тринадцять з них здобули більш ніж 200 перемог, а двоє — більш ніж 300. Всі разом ці пілоти мають на своєму рахунку приблизно 15 тис. збитих літаків. Офіційно статус аса отримував пілот, що збив п'ять чи більше літаків. Якщо застосувати це правило до пілотів винищувачів Luftwaffe та до їхніх здобутків виявиться, що статус «аса» може належати більш ніж 2500 німецьких пілотів. Більшість пілотів Bf 109 здобули свої перемоги проти радянської авіації, хоча п'ять пілотів таки здобули більш ніж 100 перемог проти Західних союзників.

Записи Luftwaffe свідчать, що протягом операції Барбаросса німецькі пілоти збили 7355 літаків на Bf 109, що поділили між собою сім ескадр Jagdgeschwader (JG 3, JG 27, JG 51, JG 53, JG 54, JG 77, та LG 2) які втратили рівно 350 літаків в повітряних боях, виходить співвідношення трохи більше ніж 21:1, і це є найвищим показником, що його досягнули німці на Східному фронті. Між січнем та жовтнем 1942 року ще 18 німецьких пілотів приєднались до вибраної групи, що мала на рахунку понад 100 збитих літаків. Протягом цього періоду пілоти Bf 109 заявили про 12000 збитих радянських літаків.

На Bf 109E Люфтваффе здобуло першу перемогу з початку німецько-радянської війни. 22 червня 1941 приблизно о 3:40 ранку командир 1-ї ескадрильї I./ JG 3 Роберт Олійник, збив радянський літак — винищувач І-16.

Виноски Редагувати